Monday, June 30, 2008

Akhlak kita pada mereka yang bukan seakidah dengan kita

Salam...

Hai sahabat2!!!

Hari ni,ana nak berkongsi sebuah kisah tauladan dgn sahabat2 semua.Ana harap sahabat2 enjoy dengan kisah ni,tp!!!jgn lupa mengambil pengajaran disebalik kisah ni na...okey..syukran:)

Akhlak kita pada mereka yang bukan seakidah dengan kita

"Perlahankanlah sikit lagu tu Kamal,tak elok kau buka kuat-kuat…Kesian kat orang bilik sebelah,kot- kot diaorang ngah study ke" Tegur Ah Meng kepada Sahabatnya itu.Entah macam mana pada hari itu Kamal cuba menegakkan benang yang basah "Ah!!Lantaklah, ini bilik kita,suka hati kita la nak buat apa pun..Nak buka lagu kuat-kuat ke,buka tv kuat-kuat ke,memekak ke suka ati kita ler..Lagipun diorang tu bukannyer Islam pon,semuanya kaper…."Kamal ketawa terbahak-bahak.

Ah Meng panas hati bila mendengar kata-kata biadap Kamal terhadap jiran-jiran mereka,masakan kita boleh membeza-bezakan antara Islam dan Kafir dalam membuat onar..marah Ah Meng...

"Kamal,aku rasa kau melampau,dah lama aku bersabar dengan kerenah kau,lagi-lagi dalam meremehkan dan memandang rendah terhadap mereka yang bukan seakidah dengan kita.Disebabkan mereka itu bukan islam kau berlaku tidak adil kepada mereka,adakah kau sudah lupa dengan firman Allah
"Dan jangan sampai kerana kebencianmu terhadap suatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil."

Selain tu aku tak pernah tahupun bahawa Islam mengajar kita membeza-bezakan antara Agama dalam soal bermasyarakat diantara manusia dengan manusia.Malahan apa yang aku tahu Nabi sangat menitik beratkan hubungan antara islam dengan bukan islam,nabi menegaskan hal itu didalam sabdanya
"Barangsiapa mengganggu seorang kafir dzimmi, maka saya adalah musuhnya, dan barangsiapa memusuhi saya, maka akan saya musuhinya nanti di hari kiamat."
Mahukah kau menjadi musuh Muhammad yang mulia?? AstagfiruAllah, istifar Kamal.".

Marah betul Ah Meng saat itu,dia terpaksa meluahkan segalanya terhadap Kamal apa yang terbuku dihatinya,dia terlalu sayang kepada sahabatnya itu,disebabkan itu beliau mengambil tindakan sedemikian bagi menyedarkan Kamal.

"Ya,Allah!!Apa aku dah buat ni???Maafkan aku Ah Meng,jauh sungguh aku tersasar dalam perkara ini..Maafkan aku Ya Allah,maafkan aku Ah Meng...." Kamal menyesali perbuatannya, baru dia sedar bahawa Islam memandang berat terhadap perkara ini,sambil memperlahankan volume speaker dekstopnya..

"Begitulah Islam mengajarkan kita bagaimana bersikap terhadap mereka yang bukan seakidah dengan kita..Itu baru dengan orang bukan seakidah inikan pula mereka yang seakidah dengan kita lagi lah kita perlu jaga dan hormati antara satu sama lain.Sebab Nabi SAW ada mewasiatkan bahawa tidak sempurna iman sehinggalah kita mencintai saudara kita.Syukurlah kau menyesali perbuatan tersebut,dah la tu tak yah nangis-nangis lagi buruk benor muka kau kalo nangis''.Usik Ah Meng pada Kamal,kemudian mereka ketawa bersama-sama…

*moral of the story:Janganlah kita menyakiti mereka yang bukan beragama Islam,sakiti dalam apa bentuk sekalipun antaranya adalah seperti perbuatan kamal diatas.Orang bukan Islam yang berada di Malaysia ini adalah mereka yang digelar sebagai Ahlu Zimmah.Ahlu zimmah bermaksud Non-muslim yang berada dinegara Islam secara baik,tidak haram dari segi hokum,dengan membayar jizyah dan mentaati peraturan yang ada dinegara Islam tersebut.Hak mereka sama dengan hak kaum muslim,mereka harus dilindungi dijaga dan tidak boleh disakiti.

1 comment:

Peanut said...

ni ain hamali yek?